Φθινόπωρο…

Η εποχή που σηματοδοτεί μια νέα αρχή για όλους! Μπαίνει ο Σεπτέμβρης και όλα τα παιδιά ανυπομονούν να ανοίξουν τα σχολεία…

Να ξανασυναντήσουν τους συμμαθητές τους, να δουν ποιον δάσκαλο θα έχουν, να διαλέξουν την καινούργια τους σχολική τσάντα…

Κάποια παιδιά όμως όλα αυτά τα σκέφτονται για πρώτη φορά: είναι τα παιδάκια που βγαίνουν από τη «φωλίτσα» του Νηπιαγωγείου και ανοίγουν τα μικρά φτερά τους για να μπουν στην Πρώτη τάξη του Δημοτικού Σχολείου!

Πόσα συναισθήματα…

Νιώθουν μια μεγάλη περιέργεια για το καινούργιο τους σχολείο, ενθουσιασμό αλλά και αβεβαιότητα μαζί.

Είναι όλα καινούργια: καινούργιος χώρος, καινούργια δασκάλα, καινούργιοι φίλοι, καινούργιο πρόγραμμα…

Ακόμα και οι μυρωδιές θα είναι διαφορετικές! Από τη μυρωδιά του παιχνιδιού και της νερομπογιάς στη μυρωδιά του φρεσκοξυσμένου μολυβιού, της γόμας και του βιβλίου

Πείτε αλήθεια πόσες αναμνήσεις σας έρχονται στο νου μόνο και μόνο από αυτή τη μυρωδιά..!

Γι’ αυτό η Πρώτη είναι η πιο ξεχωριστή και ουσιαστική τάξη! Γιατί εκεί τα παιδιά μαθαίνουν να αγαπούν το σχολείο, φτιάχνουν εικόνες και αναμνήσεις που θα θυμούνται σε όλη τους τη ζωή. Ως εκπαιδευτικός, έχω τη χαρά να γνωρίζω πόσο όμορφο είναι να υποδέχεσαι αυτές τις μικρές φατσούλες την πρώτη μέρα στο σχολείο και να είσαι δίπλα στα πρώτα τους γράμματα…

Γνωρίζω ωστόσο ότι αυτή η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό αποτελεί ένα σημαντικό γεγονός για τη ζωή της οικογένειας.

Να λοιπόν μερικά #tips για να βοηθήσετε τα παιδιά σας στο σημαντικό αυτό ξεκίνημα και να πάνε όλα καλά!

1.Γιορτάστε το

Ξεκινήστε με χαρούμενη διάθεση και πηγαίνετε μαζί με το παιδί στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς σας για να αγοράσετε τα πράγματα που θα χρειαστεί για το σχολείο.

Είναι σημαντικό να συμμετέχει σ’ αυτή τη διαδικασία, πρόκειται για πράγματα που θα χρησιμοποιεί καθημερινά και επιπλέον θα ενισχυθεί η αυτοεικόνα του.

2.Μην τρέχετε

Όταν ένα παιδί μπαίνει στην πρώτη δημοτικού δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζει όλα τα γράμματα και τους αριθμούς και δεν έχει σημασία αν το παιδάκι που κάνει παρέα τα γνωρίζει ήδη.

Αυτό που είναι καλό να γνωρίζει βγαίνοντας από το Νηπιαγωγείο είναι να κρατά μολύβι, ξυλομπογιά ή μαρκαδόρο με τα τρία δάχτυλα και πάντα με το ίδιο χέρι.

Επίσης καλό θα είναι να αναγνωρίζει το όνομά του καθώς όλα τα πραγματάκια του θα έχουν ετικέτα με αυτό. Αν σας εκφράσει ενδιαφέρον μπορείτε να του δείξετε ασκησούλες προγραφής ή αρίθμησης αλλά διατηρήστε αμείωτο το ενδιαφέρον του για όσα πρόκειται να μάθει! Είναι σημαντικό να μπορεί να περιγράψει μια εικόνα, να αφηγηθεί μια ιστορία και να έχει καθαρή άρθρωση στο λόγο του.

Βοηθήστε το με κατάλληλα παραδείγματα και με πολλή υπομονή!

Σεβαστείτε τους ρυθμούς του δικού σας παιδιού και αφιερώστε το χρόνο που έχετε κυρίως στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του και της θετικής εικόνας για το σχολείο.

3.Φτιάξτε μικρούς κύριους και μικρές κυρίες

Και θα σας πω αμέσως τι εννοώ: σε λίγο καιρό το παιδί σας θα είναι μέλος μιας καινούργιας μεγάλης ομάδας, αυτής του δημοτικού σχολείου όπου θα περνάει τη μισή του μέρα. Για να είναι όσο το δυνατόν πιο εύκολη η προσαρμογή του και η καθημερινότητά του φροντίστε από το σπίτι να μπορεί:

  • Να χρησιμοποιεί αυτόνομα την τουαλέτα και να τηρεί τους κανόνες υγιεινής
  • Να χειρίζεται με προσοχή τα πράγματά του, δηλαδή τα ρούχα του( ζακέτες, μπουφάν) και τα βιβλία, τα τετράδια, μπλοκ και κασετίνα. Δείξτε του πώς να ξύσει τα μολύβια του και πώς να τακτοποιεί τα πράγματα που βάζει στην τσάντα. Στην αρχή θα χρειάζεται τη βοήθειά σας αλλά μετά θα μπορεί να το κάνει και μόνο του.
  • Να ακολουθεί βασικούς κανόνες συμπεριφοράς π.χ. να περιμένει τη σειρά του για να μιλήσει ή να συμμετέχει σε μια ομαδική δραστηριότητα ή να ζητάει κάτι ευγενικά, να χρησιμοποιεί τις λέξεις «ευχαριστώ» και «παρακαλώ». Μικρά πραγματάκια που όμως θα κάνουν τη διαφορά και όσο νωρίτερα τα μάθει τόσο το καλύτερο!

4.Μοιράστε ρόλους

Δώστε τους την ευκαιρία να αποκτήσουν πιο ενεργό ρόλο στο σπίτι αναλαμβάνοντας κάποιες ευθύνες, όπως να μαζέψουν τα παιχνίδια τους, να βοηθήσουν στο τραπέζι την ώρα του φαγητού ή απλώς να βάλουν στο νεροχύτη το ποτήρι και το πιάτο που χρησιμοποίησαν.

Μπορεί να μην τα κάνουν όλα τέλεια, αυτό όμως που θα κερδίσουν μακροπρόθεσμα έχει μεγαλύτερη αξία. Θα γίνουν πιο υπεύθυνα παιδιά και θα αναλάβουν πιο εύκολα τον καινούργιο τους ρόλο ως μαθητές και μαθήτριες.

Άλλωστε αυτό που μαθαίνουμε από παιδιά το εφαρμόζουμε και ως ενήλικες.

5.Η συνεργασία είναι το παν!

Η επικοινωνία σχολείου και οικογένειας είναι το Α και το Ω, γι’ αυτό δραστηριοποιηθείτε από νωρίς. Επισκεφθείτε μαζί τον χώρο του σχολείου πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα, ώστε να εξοικειωθεί το παιδί με τον καινούργιο χώρο και να δει πού θα είναι η τάξη του, οι τουαλέτες και οι βρύσες.

Συμβουλέψτε το σχετικά με το τι θα πρέπει να προσέχει, καθώς αυτό τον χώρο θα τον μοιράζεται και με μεγαλύτερα παιδιά, αλλά μην το τρομοκρατήσετε. Θυμηθείτε ότι το σημαντικότερο είναι να ξεκινήσει με αυτοπεποίθηση και όχι με φοβίες, γι’ αυτό μην μεταφέρετε στο παιδί σας τις δικές σας ανησυχίες και ανασφάλειες.

Αντιθέτως, καλλιεργήστε τη χαρά!

Και κάτι ακόμη… Αν το παιδί σας δεν έχει ανταποκριθεί σε όλα τα παραπάνω όπως περιμένατε μη σας πιάσει το άγχος!

Επικοινωνήστε με τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του με την πρώτη ευκαιρία και συζητήστε μαζί του για ό,τι σας προβληματίζει.

Διατηρήστε την ψυχραιμία σας και να έχετε κατά νου πως οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι δεν θα εργαστούν με τα τέλεια παιδιά. Διαθέτουν όμως τα μέσα και τις γνώσεις για να βοηθήσουν κάθε παιδί προς τη σωστή κατεύθυνση, αρκεί να τους δείξετε εμπιστοσύνη.

Επιμέλεια – Σύνταξη κειμένου
Ρόζα Μαρία Ξανθούλη